הונאה מקוונת

מידע לגבי הונאה מקוונת

 

רשת האינטרנט מספקת כר נרחב להונאות מכל הסוגים, הכוללות התחזות וגניבת זהות לשם השגת מידע רגיש כגון סיסמאות, מספרי חשבון, פרטי אשראי ועוד. 

דיוג או פישינג (באנגלית Phishing) - הוא ניסיון לגניבת מידע רגיש ע"י התחזות ברשת האינטרנט. המידע הנגנב עלול להיות , בין היתר, שמות משתמש וסיסמאות, מספרי כרטיסי אשראי או פרטים פיננסיים אחרים. פישינג מתבצע באמצעות התחזות לגורם לגיטימי (למשל עובד בנק), המעוניין לקבל את המידע, ולרוב יתבצע ע"י שליחת דואר אלקטרוני אל כתובת הקורבן.

אתרים מתחזים - הינם אתרים המתחזים לאתרים של חברות מוכרות כמו חברות כרטיסי אשראי, בנקים, ספקי דואר אלקטרוני או כל ארגון ציבורי או מסחרי אחר, כאשר מטרתם הינה לגרום למשתמשים למסור פרטים אישיים, בדר"כ סיסמה ושם משתמש. ברוב המקרים, האתר וכתובתו דומים מאוד לאתר המקורי אליו הם מתחזים. לאחר שהמשתמש מוסר את פרטיו, בדר"כ, יתקל בבעיה להיכנס לשירות. במקרה כזה מי שהפעיל את התרמית ישתמש בנתונים שנמסרו לו בכדי לגנוב כסף או מידע.

כיצד תזהו ניסיון "פישינג"?

  • הודעה מלווה בבקשה למענה מיידי ובהול, שיכלול פרטי זיהוי שלכם.
  • הודעת דואר לא שגרתית, ממקור לא מוכר לכם, לעתים בניסוח עילג או בשגיאות כתיב.
  • הודעה המבקשת ללחוץ על קישור שנראה, לכאורה, כמו כתובת אתר הבינלאומי אתר מוכר אחר.
  • הודעה ובה קישור המוביל לעמוד אינטרנט שנראה כמו אתר מוכר (כגון אתר הבנק) אך אינו מציג בשורת הכתובת את כתובת הבנק.

זכרו: הבנק לעולם לא יבקש מכם ביוזמתו למסור את אמצעי הזיהוי שלכם לאתר ולאפליקציית הבנק' אם התבקשתם לעשות זאת, סרבו ודווחו על כך באופן מיידי לתמיכת האינטרנט בבנק בטלפון 03-5130003.

כיצד תימנעו מהונאה מקוונת?

  • היו חשדנים – נסו לזהות הודעות דואר אלקטרוני חשודות (הודעה שלא ציפיתם לה, השולח אינו מוכר לכם, המייל כתוב בצורה עילגת או בעל אופי של בהילות ודחיפות, קיבלת הודעה מגורם מוכר אך אינכם רגילים לקבל ממנו הודעות וכד').
  • השתדלו להימנע מכניסה לקישורים המגיעים אליכם בדואר האלקטרוני ולהימנע מפתיחת צרופות המגיעות ממקור לא ידוע או חשוד.
  • יש להיזהר מהודעות המציעות מבצעים והנחות "חד פעמיים" "רק היום" "במיוחד בשבילך" וכד'.
  • בכל מקרה גלו ערנות ומשנה זהירות כלפי אתרים /הודעות המבקשים מכם למסור נתונים אישיים /נתוני חשבונות בנק/ מספרי כרטיסי אשראי/מספרי תעודת זהות וכד'.
  • אל תמסרו מידע אישי ואמצעי זיהוי במייל או בהודעת טקסט / SMS, ובוודאי לא כמענה לפנייה שהגיעה אליכם שאינה ביוזמתכם.
  • לצורך גלישה לאתר הבנק יש להקליד את הכתובת המלאה של אתר הבנק. אין להיכנס לאתר הבנק באמצעות קישורים המועברים אליך בדואר אלקטרוני, מסרון (SMS) או הודעה אחרת, אלא רק באמצעות הקלדת כתובת האתר המוכרת לכם. אין הבנק אחראי לפעילות  או שימוש של בעלי החשבון באתרים מתחזים.
  • קיבלתם הודעה המבקשת מכם להזין פרטי הזדהות, או פרטי כרטיס אשראי או פרטי חשבון? שימו לב שלא כל הודעה היא מהבנק!   
    הבנק לא ישלח הודעה המבקשת להקיש פרטי הזדהות שלא באפליקציית הבנק הרשמית . 
    במידה וקיבלתם הודעה חשודה - אל תפתחו אותה, אל תענו לה, והודיעו באופן מידי לתמיכת האינטרנט של הבנק בטלפון 03-5130003

 

מה לעשות אם לחצתי על הלינק/ הזנתי פרטים באתר מתחזה?

  • יש להחליף ססמא לאתר/אפליקציה הבנק/
  • וודא כי אתה מכיר ומאשר את כל הפעולות שבוצעו בחשבונך – במידה וזיהית פעולה חריגה דווח למוקד תמיכת האינטרנט ופעל  להורדת רמת ההרשאה בחשבונך (דרך אתר האינטרנט).
  • דווח לתמיכת אינטרנט או לסניף שלך ומסור פרטים ככל הניתן (לדוג' מייל חשוד וכד').

דיווח על שימוש לרעה באמצעי תשלום

לקוח יקר, 

בכל מקרה של חשד לגניבה או אובדן של אמצעי תשלום (או רכיב חיוני לשימוש בו , לדוגמא: סיסמה), או חשד לשימוש לרעה או ניסיון הונאה והעברת כספים מחשבונך, באמצעות אמצעי התשלום השונים העומדים לרשותך, שלא באישורך או ידיעתך, אנו ממליצים לבצע, באופן מידי, את הפעולות הבאות:
◦עבור פעולות שבוצעו בכרטיסי חיוב יש לפעול בהתאם להנחיות המופיעות בקישור הנ"ל : לחץ כאן .
◦עבור פעולות שבוצעו באתר הבנק או באפליקציית הבנק (לרבות שירות התכתבות עם בנקאי) – עליך להיכנס ל"אזור האישי" באתר/ אפליקציית  הבנק ולבצע, באופן מידי, את הפעולות הבאות: 

  • החלפת סיסמתך האישית לחשבון.
  • הורדת רמת הרשאתך לביצוע פעולות בחשבון

או לחלופין הקפאה/ ביטול אמצעי תשלום.

*הקפאה – עצירה זמנית של האפשרות לבצע פעולות תשלום באמצעי התשלום שהוקפא, לתקופה מקסימאלית של 14 ימים קלנדריים לבחירתך.

לשם ביצוע ההקפאה יש לפעול בהתאם להנחיות בלשונית:  הגדרות אישיות ושירותים> שירותים נוספים> הקפאת העברות ותשלומים.

לידיעתך, יש באפשרותך לפנות לשם טיפול בעניין גם לסניפך או למוקד אוצר ישיר בטלפון 3390* בשעות הפעילות.

בכל מקרה יש ליידע את סניפך בהקדם האפשרי.

עבור פעולות שבוצעו בכל אמצעי תשלום אחר יש לפנות לסניפך או למוקד אוצר ישיר בטלפון 3390*- לשעות הפעילות ראה שעות פעילות.